lørdag 19. mai 2012


I dag,19.05., har vi 11 aars bryllupsdag! Vi hadde en plan om aa dra paa Zambezi sun eller high tea paa Royal Livingstone, men da vi kom hjem fra karate/jogging, saa var det ikke noe varmtvann. Det var ikke aktuelt aa dra uten et bad foerst (har ikke dusjet paa 2 mnd!), og da vi hadde varmtvann igjen, var det blitt saa langt paa dag at vi bestemte oss for aa utsette det til i morgen. I morges serverte Bengt meg sjokolade, kaffe og nye blaa og veldig fine oeredobber! Litt seinere paa dagen maatte han plutselig dra til Margareth!?!? Det viste seg at han hadde bedt henne om aa kjoepe gave til meg siden han antagelig ikke ville rekke det selv, saa da fikk jeg armbaand og shetenge ogsaa! Maa si at Bengt har bedre smak (eller kjenner meg bedre?) enn Margareth, men det var ganske fine ting hun hadde kjoept;-) Jeg synes uansett det var litt soett tenkt! I kveld har ungene og jeg spist loerdagsgodt og sett "Den fantastiske Mikkel Rev" paa norsk, medbrakt hjemmefra. Bengt ofret seg og gikk paa fest. Rektor og en annen laerer har gaatt av med pensjon ganske nylig, saa det skulle vaere avskjedsfest i dag. Regner med det kommer egen festblogg! Han er forresten paa vei hjem naa:-)
Eirunn paa karate
Viljar har faatt skikkelig dilla! Naa gaar han paa trening 4 ganger i uka + at han tar sit ups og push ups hver morgen!
Ungene sier god natt til valpene sine!

-men valpene vil helst bli med inn...
 Det var forresten litt valpedramatikk i morges! Da vi kom ut for aa hilse paa dem, var bare Lupus utenfor! Bengt og Eirunn tok en tur rundt huset for aa se etter Laika og Caspian, men fant dem ikke. Vi var kjapt ute, alle sammen, og jeg fant dem ganske fort. De var under trappa paa baksida i et utrolig trangt hull! -og da de kom ut, hadde Laika en doed, halvveis oppspist rotte i munnen! BLAEH!!!


I buska ved trappa vaar satt det en kameleon i kveld!

Har hoert at det kan vaere farlig for valper aa spise doede kameleoner, for det er gift i dem. Haaper ikke denne doer!

        17. mai blei liksom ikke noe av. Bengt og jeg har satt i gang et IKT prosjekt paa jobb som startet den dagen og ungene var paa skolen til 15. Ingfrid hadde paa seg 17.mai sloeyfe! Vi hadde desverre bare en. Hun fikk fortelle klassen sin om 17.mai. Lurer paa hva hun sa… Paa ettermiddagen dro vi til The Sizzlers for aa spise. I bilen paa vei dit tok vi et vers av "Ja, vi elsker"!  Maten var god, som vanlig, men desserten var skuffende. Dvs, sjokoladekaka var toerr og kjip, men den hjemmelagde vaniljeisen var visst god! Det var uansett en veldig hyggelig kveld/ettermiddag (selv om det blei MANGE myggestikk paa beina!). Vi savna alt og alle hjemme litt ekstra…

Ingfrid er ogsaa veldig flink til aa ta seg av hunden sin, Caspian!
Eirunn blei "student of the week"! Hun var veldig fornoeyd da hun kom hjem paa fredag. Alle klassene har gym paa fredager, og ofte gjoer de ting sammen. Denne gangen skulle de ha loeping. Eirunn kom foerst i det ene loepet med alle jentene i klassen, og var nr 2 i loepet med hele klassen. Laereren hennes (=rektor, Mr Gilbert) hadde sagt noe om at hun aldri gir opp, og var spesielt imponert over dagens (fredagens!) prestasjon. GOEY! Hun har forresten begynt aa ta timer paa fiolin med Mr Oscar, og naa har hun med fela paa skolen 2-3 ganger i uka og spiller i alle musikktimene! Han er ikke noen superlaerer, men hun faar ihvertfall spilt litt!

Ingfrid sin laerer, Mrs Hellen, kommer hjem til oss tre dager i uka for aa laere I litt ekstra engelsk. Ingfrid er helt utrolig flink til aa konsentrere seg! Etter en lang skoledag (08-15), holder hun paa i en time til!!!
Prosjektet vaart paa jobb gaar ut paa aa laere alle foersteaarsstudenter "basic ICT", dvs opprette og bruke mail, finne informasjon paa nettet og bruke word. Alle skal egentlig ha ICT foerste aaret, men det staar ikke paa timeplanene. Vi ba alle som ikke kunne noenting om aa melde seg paa paa de tidspunktene de hadde fritimer, og over 250 meldte seg! Det var litt fler enn vi hadde regnet med! Pa datalabben er det 6-7 maskiner som er paa net, saa vi vet ikke helt hvordan vi skal rekke over alle… De foerste gruppene startet torsdag og fredag denne uka. Ikke alle kom, men det hadde vi heller ikke regnet med. Det tar litt tid foer informasjon naar ut til alle her… Gamle maskiner (med virus?) og utrulig treigt nett gjoer jobben utfordrende. Noen ganger bruker vi over en time paa aa lage en mailkonto! Vi venter og venter, og saa maa vi gjoere ting om igjen fordi det tok for lang tid… PUH! Haaper vi klarer aa faa gjort noe med nettet FORT! 
Her er en av de "smaa" klassene paa DALICE

I tillegg til prosjektet paa jobb, lurer jeg paa om jeg(vi) skal lag en ny hjemmeside til DALICE. Den gamle har forsvunnet…?!?!? Jeg maa bare faa klarsignal fra ledelsen til aa sette i gang. Dette har jeg ikke gjort foer! Men det er mye hjelp aa faa paa net, og saa er jo Haavard der;-) Hadde vaert litt goey aa faa det til! Foreloepig holder jeg mye paa med facebooksida til DALICE, ( www.facebook.com/DavidLivingstoneCollegeOfEducation ) -legger ut bilder og den informasjonen jeg faar tak i. Det er nesten umulig aa finne nyttig info om DALICE paa net, saa jeg haaper det hjelper litt.

Noen av ungene tar pause
Onsdag var Bengt og jeg paa besoek paa Tongabezi trust school. Det var en flott og koselig skole! Grunnen til at vi dro var at det kommer laererstudenter hit fra Tromsoe i oktober, og de skal ha praksis paa en skole. Paa Tongabezi var de veldig opptatt av at hvis de skulle ha studenter der, maatte det vaere flinke folk som de kunne stole paa. De opplever visst ganske ofte at det kommer frivillige for aa hjelpe, og saa blir det egentlig mer jobb enn hjelp for de fast ansatte. Det virket som om de var interresserte i aa faa vite mer, og jeg tror det ville vaert supert for norske studenter aa ha praksis der.

Musikkrommet pa Tongabeziskolen
Naa er Bengt tilbake fra fest, og mesterligafinalen skal avgjoeres med straffesparkkonkuranse. Jeg skal hente meg litt vin;-) Nettet virker ikke i kveld, saa dette blogginlegget maa lagres til i morgen. -og da var nettet tilbake!
God natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar