søndag 27. mai 2012

Overraskelse paa jobb og nye opplevelser for familien!

Soendagsmiddag!
 Dette er fra sist soendag. Vi har innfoert en soendagskyllingtradisjon, men akkurat naa da Bengt skulle begynne aa kokkelere, gikk stroemmen. Kjipt! Men da blir det vel middag ute en plass. Jammen bra det er billig aa gaa ut her!

Vi fikk oss en stooor overraskelse paa jobb denne uka. Plutselig fikk DALICE 42 nye datamaskiner!!! I tillegg har jeg hatt moete med fungerende rektor, og faatt klarsignal til aa lage ny hjemmeside og oppgradere internet! Hurra!!! Naa kan datalabben snart funke!
Ny datalab!
Saann saa det ut foer naar vi skulle hjelpe studenter med mail o.l. Vi kunne bruke opp til 90 min bare paa aa lage en mailkonto! Vente, vente, gjoere paa nytt, vente, proeve en annen maskin, vente mer... Those days are gone!
Gamle maskiner...
Ellers har det vaert en del felles moeter denne uka. Hele onsdag og hele torsdag gikk med. Da maa studentene bare klare seg selv. Fredag var det African Freedom Day, uten at jeg fikk med meg at det skulle vaere noen feiring... Her er bilde fra workshop om kritisk tenkning. Mange av laererne syntes det var veldig tidkrevende, komplisert og unoedvendig. All aere til de laererne som staar paa og gjennomfoerer workshops likevel! Vi hadde ogsaa karaktersettingsmoete. Snart skal vi ut og observere studenter i praksis.
Moete i rec hall
Naar vi har moete hele dagen, blir vi oppvarta med lunsj. Vi fant ut, etter nesten et halvt aar her, at det er en kantine som er aapen hver dag! Den gaar visst ikke saa bra...
Lunsj

Vi fikk beskjed om at lunsjen var klar, og at det stod en buss utenfor som skulle kjoere oss dit. De fleste satte seg i bussen, og jeg trodde at vi skulle ut og luxe oss, men bussen kjoerte bare opp til kantina!!! 2 min aa gaa!!!
Kantina
Og saa litt familieliv: Her er Ingfrid opp/ned. Hun har laert seg aa staa paa hodet nesten helt uten stoette! Hun ELSKER yoga! Haaper vi kan finne yoga for barn i Tromsoe ogsaa...

Fredag formiddag dro vi til Bovu Island med en hel gjeng unger fra Viljar og Eirunn sine klasser!
Soeskenene Katharina, Martin og Stefan (oprinnelig fra Oesterrike)skulle feire bursdag sammen (de er IKKE trillinger!), og tok like godt alle fra 3. til 7.kl  som ville med paa camping! Foreldrene jobber med aa arrangere campingsafarier for turistgrupper, saa de har mye erfaring. Her er de paa vei!

Klare til avgang!
Foreldre og soesken kunne ogsaa vaere med, men paa egen bekostning. Dvs, vi maatte betale 20$ for overnatting. Mat fikk vi. Vi hadde hoert at det skule vaere veldig fint der, saa vi fant ut at vi maatte benytte sjansen.
Etter en times biltur paa veldig varierende veier, var vi kommet til elva der vi skulle krysse over til Bovu Island. Ungene vaare ble litt engstelige da de fant ut at de skulle krysse elva i bananbaater! Flodhester og krokodiller...

Viljar med venner i bananbaat

Ingfrid smiler tappert!

Bengt nesten framme
Det gikk helt fint. Ingen veltet eller ble tatt av stroemmen! Vel framme paa oeya, var det bananer og brus til alle. Saa skule teltene fordeles. Viljar fant seg fort et telt med fire andre gutter, men Eirunn sleit litt med aa finne seg til rette. 2 av hennes beste venninner var ikke der, Agnieshka ville sove med faren sin, og de andre jentene ville veldig gjerne sove sammen i ett telt. Eirunn var ikke helt komfortabel med aa sove sammen med 7 andre jenter, saa det endte med at Bengt flyttet inn til henne.
Etter omvisning og lek paa oeya, var det kake og gaver. Samtidig begynte de aa fyre opp baalet til kvelden.
Viljar ved campen
Mange av jentene ville proeve dusjene. Dusj med varmt vann!!! Luksus!!! Men litt kaldt i lufta..
Eirunn tok en dusj i utedusjen
Da moerket falt paa ble det fort kaldere. Vi var forberedt, og hadde med masse klaer. Det var likevel deilig ved baalet! Viljar hadde ikke spist noe saerlig hele dagen, saa han fikk seg en skikkelig mageknip! Stort sett bare brus og popcorn i magen... Vi var egentlig ganske troette hele gjengen, saa vi var i seng til 2030. Viljar og Eirunn hadde soveposer som vi har arvet etter Tove (forrige FKer), Ingfrid hadde dyne og Bengt og jeg hadde tepper. Det foeltes akkurat passe varmt da jeg la meg (med longs, ullsokker, genser og ullgenser), men jeg vaaknet etter noen timer av kald luft som sneik seg inn her og der. Etter en stund med eksperimentering med jakke og forskjellige stillinger, kroep jeg over til Ingfrid og under hennes varme dyne:-)
Til kvelds fikk vi grilla poelser, potetsalat og kaalsalatgreier. Godt!
Neste morgen kledde vi paa oss for aa gaa ut til frokost. Jeg foelte meg ikke VELDIG ferdigsovet!
Bengt kom for aa hente klaer i teltet vaart

Viljar la seg hos Eirunn og Bengt siden han hadde saa mageknip

Frokost! Toast med syltetoey, kaffe, te og kakao!
Baromraadet

Ingfrid paa en av oeyas mange stier

Utsikt fra baren
Etter frokost og opprydding, dro vi tilbake med bananbaatene igjen. Det gikk bra denne gangen ogsaa! Puh!
Da vi kom hjem var det tre valper som var glade for aa se oss! Margaret hadde passet paa dem og huset mens vi var borte. Etter bare noen faa timer hjemme, bar det avgaarde igjen. Det skulle vaere grillkonkuranse i regi av ACACIA skolen! -MasterChef!
Vi hadde ikke meldt oss paa konkurransen, men jeg skulle staa i kakeboden en time, og hadde dessuten bakt kanelboller som skulle selges. Kanelbollene har forresten blitt utrolig populaere her!
Viljar er glad i mors kanelboller!

Kokkene er i gang med grilling!

Bengt og ungene koste seg med kaker og lek

Ansiktsmaling var populaert

Ingfrid i hoppeslottet
Dommerne var rektor, Mr Gilbert (til Hoeyre) og de to sjefskokkene paa Royal Livingstone. Han i midten er pappa til Thale og Dahane

De fleste lagene bestod av voksne og barn sammen, men her er et reint barnelag. Vinnerne var ogsaa et reint barnelag. To av dem er her paa bildet med fargerike hatter. Hun helt til venstre er Katharina som feiret bursdag paa Bovu Island

Ingfrid fikk laane Josh sin sykkel. Foerste sykkeltur paa 7-8 mnd!
-og Dale sin sykkel!
Dagen endte med dramatikk for vaar del. Eirunn falt ned fra hoppeslottet med ansiktet foerst! Helt fra toppen av taarnet! Det var visst mange oppaa der, og da de fikk beskjed om aa komme ned, hoppet alle samtidig, mens Eirunn (som var bakerst?) ble slengt av i feil retning. Hoven leppe, bloedende tannkjoett, roedt oeye, vondt i hodet og riper i brillene var resultatet. Det kunne gaatt vaerre!
Hun kom seg ganske kjapt, men vi var nok blandt de foerste som dro. Vi var ganske slitne alle sammen. Hjemme roet vi ned med Rio (filmen!) og litt loerdagsgodt foer vi la oss.
Farlig med hoppeslott!
Da Eirunn skulle legge seg, klaget hun over litt vondt i hodet, og at hun var kvalm. Jeg tenkte med en gang paa hjernerystelse, men hun virket jo i ganske god form... Midt paa natta (rundt 22...), vekket Bengt meg (han hadde ikke lagt seg, den gaerningen!) og sa at Eirunn hadde kasta opp i senga. HURRA! Jeg lurte veldig paa om vi burde ringe lege eller noe, men hun hadde jo ingen andre symptomer paa hjernerystelse, saa vi lot vaere. Hun hadde tross alt spist bare kake og godteri hele dagen...:-/ For noen foreldre vi er!!! Vi vasket spy ut av haaret hennes med kaldt vann fra en boette. Ikke noe vann i springen paa den tiden av doegnet. Etter litt TV-titting gikk vi og la oss igjen. Jeg satt ringeklokka paa ringing to timer seinere for sikkerhets skyld. Etter aa ha sjekket at Eirunn visste hvem hun var, hvem jeg var og hvor vi var to timer seinere, var jeg rimelig sikker paa at alt var i orden. Resten av natta gikk uten dramatikk!

Neste morgen, altsaa i dag, var alle i form igjen. Viljar og Eirunn hadde avtalt ekstra karatetrening med Vernon (det koster 20kr for privatundervisning i 90min!) siden de ikke rakk trening paa loerdag. Eirunn orket (gadd?) ikke, men Viljar var klar, og Bengt og jeg fikk hver vaar joggetur.

Valpene har begynt aa stinke ganske ille i det siste, saa naa bestemte vi oss for aa bade dem!

Skeptisk

Vil ut!

Litt deilig?

Rein og pein!
Og saa gikk altsaa stroemmen da Bengt skulle lage middag.
Stroemmen kom tilbake da vi akkurat skulle til aa dra for aa spise, men da var det saa seint, og vi var saa sultne, at vi dro ut likevel. Vi betalte ca 270 kr for vin, oel, brus, vann, to stk steik, to stk poelse og potetmos (ordentlige greier!) og en spaghetti bolognese. Ikke daarlig!?
Naa er ungene i seng, og jeg skal avslutte blogging og nyte et glass roedvin!