mandag 17. september 2012

Magesjau, vaksineringer og div legebesoek

Fin mandag!
Det har vaert en litt slitsom uke, men den begynte bra! Ungene dro paa skolen, Bengt stakk ned paa datalabben for aa holde den aapen for ivrige studenter, og jeg var paa joggetur paa golfbanen. Fremdeles ingen dusj, og bare saavidt litt kaldt vann til aa vaske vekk det vaerste. Seinere fikk jeg til og med oevd! Det blei en varm dag igjen, saa etter skolen dro vi paa ZigZag. Kan ikke helt huske om det var stroembrudd eller ikke, men det er jo ofte det paa mandager... Jentene koste seg i og ved siden av bassenget.
En kobra og en fisk!


Dobbel baat!

Tirsdag
-hadde vi besoek av Dahan. Det skulle egentlig vaert hesteriding, men det var utsatt til onsdag. Jeg moette moren til Dahan paa yoga om morgenen og spurte om vi kunne laane ungene hennes noen timer etter skolen. Det kunne jeg, saa lenge det var greit for ungene. Jeg lovte aa kjoere dem hjem hvis de ville det. Thale ville hjem, saa etter aa ha sluppet av de andre hjemme, kjoerte Thale og jeg til huset deres ved Zambezi sun (20 min hver vei...) Vel, vel, -det var min egen skyld! Dahan og jentene vaare koste seg! -men jeg glemte visst aa ta noen bilder...

Onsdag
-kom Martin paa besoek. Han har ikke vaert hos oss foer. Han og familien (foreldre, lillebror og storesoester) kom fra Oesterrike ca et aar foer vi kom. Det var fint aa se hvor gode de ungene var blitt i engelsk etter ett aar! Naa er vaare unger omtrent paa samme nivaa. 
Det er Pottermore som er kult for tida. Det er Harry Potter paa net. De hadde ikke tid hverken til aa skifte eller spise.

Viljar og Martin i Harry Potter land


Ingfrid har faatt seg laaang flette!

Eirunn var sliten da hun kom hjem fra skolen og sa at hun ikke foelte seg bra. Etter en stund fikk hun feber, og hun var kvalm og hadde vondt i magen. Hesteridinga var avlyst pga foreldremoete paa skolen, saa jeg tok med meg Martin og Viljar til Acacia. Rett foer moetet begynte, skulle Martin og Viljar loepe bort paa fotballbanen. Viljar sklei i svingen, og det blei et spektakulaert fall. Han hadde skrubbsaar paa armene, beina og brystet, og han hadde vondt i den ene hofta. Han kom seg paa beina, og etter aa ha skylt saarene litt gikk jeg paa moete og Viljar gikk for aa se paa de andre spille fotball.
Foreldremoetet var helt ok. Laererne virker flinke og inspirerende.

Da vi kom hjem var Eirunn ikke noe bedre, og etter noen timer i senga kastet hun opp. Det blei en lang og kjip natt! For lesernes og Eirunn sin skyld skal jeg ikke fortelle saa detaljert, men vi maatte brenne en god del sengetoey neste morgen... Ikke noen fordel at vannet er slaatt av hele natta heller! HUFF!!! Neste morgen foelte hun seg litt bedre, men det varte ikke lenge. Etter aa ha kjoert de to andre til skolen, dro vi til Dr Shafik med Eirunn. Vi ville foerst og fremst sjekke om det kunne vaere malaria.
Dr Shafik er en hyggelig, eldre mann. Han proevde aa tulle litt med Eirunn, men det slo ikke helt an. Han trodde ikke det var malaria, men ville ta en test neste morgen hvis hun ikke var bedre. Hun fikk medisin mot "magetroebbel". Formen fortsatte aa svinge ganske mye, og resten av dagen sov hun nesten hele tida.

Her er en av hennes bedre stunder
Viljar og Ingfrid kom hjem fra skolen og sprang rundt i "hagen" barbeint som vanlig. Ingfrid slo seg paa taaa, ogsaa som vanlig, men denne gangen hadde hele taaneglen blitt kutta i to! Masse blod og sand, og litt snoerr og taarer. Jeg visste ikke helt hva vi skulle gjoere med neglen og rensing og saann, saa etter at hun hadde hatt foten i vann en stund og Bengt kom hjem, dro vi til Dr Shafik igjen. Han rensa og plastra og sa at vi skulle la neglen vaere til den falt av av seg selv, men at vi burde faa tak i en Tetanus (stivkrampe) vaksine. Jeg var ikke sikker paa om vi hadde tatt det foer vi dro, saa jeg maatte hjem og sjekke vaksinasjonskortet.
Da vi kom hjem, sov Eirunn fremdeles. Det viste seg at Ingfrid ikke hadde tatt den vaksina siden hun var baby, saa vi bestemte oss for aa dra tilbake neste morgen.

Samme ettermiddag kom det beskjed fra skolen om at det var utbrudd av meslinger i byen, og at alle kom til aa bli vaksinerte paa skolen neste dag. Jeg synes Viljar, som nok har litt speoeyteskrekk, takla det ganske bra!

Utpaa kvelden virka Eirunn litt bedre, og hun snakket om aa gaa paa skolen neste dag.
Hele natta gikk uten noen problemer, men da hun vaaknet neste morgen, var hun ganske daarlig igjen, og like etter at hun hadde tatt medisinen sin, kastet hun opp.

Vi kjoerte Viljar til skolen og tok med jentene tilbake til Dr Shafik. Eirunn hadde ikke feber, saa han trodde femdeles ikke det var malaria, men at medisinen kanskje hadde irritert magen hennes. Vaksine blei det ingenting av, for han hadde gaatt tom iloepet av natta (en stor ulykke og tre hundebitt!). Han skulle sende noen til byen etter nye forsyninger, og saa skulle vi komme tilbake samme kveld. IGJEN!
Vi kjoerte Ingfrid paa skolen og Eirunn hjem.

Utover fredagen, blei Eirunn bedre og bedre, og da vi skulle hente de andre paa skolen, ble hun med.
Vaksineringa hadde gaatt helt fint (heldigvis!). Helt siden forrige fredag hadde vi gledet oss til Lovenes konge 2 som skulle komme paa TV fredag kl 17! Vi koste oss med film og kyllingsuppe (paa doktorens anbefaling!), og etterpaa tok jeg med jentene tilbake til Shafik. Eirunn ville vise at hun var frisk og spoerre om hun kunne slutte aa ta medisinen. Dr Shafik sa at hun burde ta all medisinen sin, og at de ikke hadde mer Tetanus i byen heller, saa vi maatte proeve en annen klinikk. Vi proevde to andre steder, men de hadde heller ikke mer igjen. Det kan gaa 48 timer fra skaden oppstaar til man burde ta vaksinen, saa vi bestemte oss for aa fortsette neste morgen.

Da vi kom hjem, var Bengt kvalm... Jeg hadde haapet at det ikke var noe smitsomt!

Jeg maa nesten nevne kollegaene vaare. Veldig mange har kommet bort for aa hoere hvordan det gaar med the child, og de har ringt og til og med snakket om det paa teabreak! Litt overveldende og overraskende, men veldig hyggelig!

Loerdag
-var Bengt daarlig hele dagen. Han sov heldigvis mye. 
Viljar, Ingfrid og jeg dro til golfklubben for at Viljar skulle faa gaa paa karate og for at Mr Smith skulle faa vaske bilen (!). Viljar skulle bli henta der av Martin sin familie. Ingfrid og jeg skulle paa vaksinejakt, men foerst maatte vi hjem for aa hente skifteklaer til Viljar. De var glemt igjen hjemme. 
Da vi var nesten hjemme, kom vi forbi den lille klinikken paa DALICE, og jeg tenkte at det kunne vaere vaerdt et forsoek og stikke innom der for aa hoere om de hadde vaksine til Ingfrid. Det hadde de! -og de kjente igjen Ingfrid fra Acacia dagen foer! Det var de samme som hadde satt meslingvaksiner paa alle sammen paa skolen! 5 min seinere hadde Ingfrid faatt vaksina si, og 10 min seinere hadde Eirunn faatt meslingvaksina! Kjekt aa ha klinikken like ved huset!
Viljar fikk klaerne sine, og de hadde en fin dag hos familien til Martin og paa Zambezi Sun. Eirunn skulle ut til ei som heter Jenna, som bor nesten helt ute ved hesteridinga. Hun blei henta hos oss, og Ingfrid og jeg fikk tilbud om aa komme utover litt seinere saa hun ogsaa kunne faa seg et bad. Det ville vi gjerne.
For et hus!!!!!!!!!
Det er et av de flotteste husene jeg noengang har sett! -men samtidig veeeeldig koselig! -og helt nede ved elva med utsikt til flodhester, impala, waterbuck, vortesvin, krokodiller og elefanter. Eirunn og Jenna hadde lekt veldig fint, og moren til Jenna var ogsaa veldig hyggelig og lett aa prate med (til og med for meg!). Jentene fikk seg til og med en tur paa hesten til Jenna!

Om kvelden spiste vi godteri og saa paa TV (bortsett fra Bengt!), og vi gikk tidlig til sengs alle sammen (Bengt hadde vaert oppe paa do 21.40, og da var det helt stille i huset!).

Sondag

-var Bengt litt bedre, men fremdeles ikke bra. Jeg bestemte at vi skulle ut av huset og dro med meg ungene til Boiling pot. Jeg hadde jo ikke faatt trent noe siden mandag, og det er jo ihvertfal litt trening i aa gaa ned og opp igjen! Ungene var foerst ikke saa veldig gira, men det var greit da de fant ut at de skulle ta med seg lesestoff og sette seg paa det "hemmelige" stedet sitt der nede! Det hjalp vel litt at de ble lovet bading og lunsj paa Zambezi Sun etterpaa ogsaa!

Dette er det hemmelige stedet!

Jeg satt i sola og koste meg og saa paa folk som forberedte seg til rafting! Det saa utrulig goey ut, og jeg lurer paa om jeg kanskje har lyst til aa proeve det foer vi drar herfra!

Det var 6 smaa kajaker rundt de to raftingbaatene. De skulle sikkert hjelpe til i tilfelle ulykker, men her er det en som sliter litt selv! Han kom seg opp til slutt!


Den ene raftingbaaten paa vei inn i stroemmen. 

De klarte seg fint! Haaper de hadde en fin tur videre!
Etterhvert sneik vi oss forbi bavianene opp til bilen igjen og dro til Zambezi Sun. Ungene bada mens de venta paa maten, og etterpaa var de saa kalde at de maatte sitte i sola og spise. Det var faktisk litt vind drn dagen, og ikke saa varmt som resten av uka.

Milkshake, fiskefingre og chips!

Viljar og jeg spiste fish and chips, og da faar vi med en sitronbaat! Viljar maatte bare smake...

Etter litt mer bading maatte de varme seg litt i sola foer vi kunne dra hjem til Bengt.

Vi droppa soendagskyllingene denne soendagen, men havrepannekaker med fersk annanas og druer og bittelitt sirup er heller ikke saa dumt:-)

Naa er det mandag, og Bengt begynner aa bli ganske bra. Han ble til og med med paa Olgas og spiste spaghetti! Heldigvis har ingen andre blitt syke, og naa begynner jeg aa tro at faren er over for denne gang.

Paa jobb venter jeg FREMDELES paa aa faa betalt hosting for web sida til DALICE. Begynner aa tenke at jeg skal vaere glad hvis jeg i det hele tatt kommer igang foer vi drar!
En student og soenn av en av laererne her, kom til meg i dag og sa at han hadde hoert meg spille gitar her en dag! Det maa ha vaert paa music games and dances timen med foerskolelaererstudentene. Han ville gjerne laere! Jeg proevde aa forklare at jeg ikke egentlig kunne spille gitar, men det endte med at vi avtalte aa moetes paa onsdag hvis det ikke er noe moete da. Han syntes jeg hoertes saa proff ut!!! Ha, ha, ha!!!!!!! Men, men, -hvis jeg kan undervise i IKT, kan jeg vel undervise i gitar!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar