onsdag 26. september 2012

Detox weekend og litt smaaplukk fra uka

NY UKE!

Tirsdag var Bengt fremdeles ikke helt 100% frisk, men ihvertfal ikke sengeliggende! Ingen andre ble syke, selv om Ingfrid og jeg hadde litt tendenser til "rar" mage en dag. Det kan jo vaere mange grunner til det!
 Endelig var det hesteriding igjen, og denne gangen fikk Eirunn proeve seg paa den store banen. Hun var litt skuffa over at laereren ikke slapp toeylene helt, men det var bare fordi de andre jentene braakte saa mye at hun var redd hesten skulle bli skremt og stikke av med Eirunn paa!
Stopp og start, opp og ned, av og paa, sitte bak frem, gaa og trave. Mye aa oeve paa!

I farta!
Det har vaert ekstremt mye "power cuts" i det siste, men akkurat her er det fluene som gjoer at Bengt steiker baconet ute! Ikke saa lett aa holde de sultne hundene unna!


Paa dette bildet er det ca 6 fluer. Hele kjoekkenet var fullt! 

Det har vaert saapass varmt i det siste at vi ikke har hatt hjerte til aa stenge hundene ute. De faar lov aa kjoele seg litt ned paa kjoekkengulvet.


Maling har vaert "en greie" i det siste! Koselig!
Saa kom vi til fredag, og Bengt var fremdeles ikke helt i form. Han dro en tur til doktor Shafik, men Shafik var i Lusaka. De paa kontoret ringte etter ham, og han ba dem gi (selge!) Bengt den samme medisinen som Eirunn hadde faatt. Endelig!

Fredag er jobbedag! Jeg har to klasser music games and dances og en time ICT med pre school, og saa har vi fire timer ICT med foersteklassinger som har lyst til aa laere litt. Preschool gjengen er ikke de aller skarpeste desverre, saa jeg tenkte at vi bare skulle fokusere paa aa faa til aa synge litt denne terminen. Dt viste seg at 1.klassingene skal ut i praksis naa, saa dem ser jeg ikke mer. 2.klassingene er fire stykker, -en jente og tre gutter. Ikke lett aa faa dem til aa synge noe saerlig...! Ja, ja. Vel, vel! Pengene til hjemmesida har heller ikke kommet. Gjesp...!

Etter en lang og hard (!!!) jobbedag, dro jeg paa detox weekend!
Vi fikk groenn velkomstjuice, og den foerste timen slappet vi av ved bassenget . Noen hadde kommet tidligere og hadde allerede faatt massasje
Klare for en times energizing yoga!
-og saa supper! Tomatsuppe uten olje eller salt funker helt fint. Salaten var ogsaa smakfull, og vi ble ganske mette. Hjemmelaga is av banan og kakaoboenner til dessert! Kjempegodt!

Om kvelden, etter litt urtete og utdeling av sesamolje til selvmassasje, var folk rimelig troette. Jeg og et par andre saa litt paa film, men jeg var i seng foer 22. 

Neste morgen, etter en kop urtete, startet vi med en times yoga igjen. Ikke like hard trening denne gangen! Til frokost var det mere groenn juice og fruktsalat. Mmmmm!
Mellom frokost og lunsj var det avslapning og massasje. Massasjen var su
per! Fantastisk deilig! En hel time! Avslapningen var bittelitt kjedelig... Veldig uvant aa skulle sitte stille aa lese bok eller gjoere ingenting i timesvis! -men det var deilig! -og Prana er et veldig fint sted!

Til lunsj var det salat av roedkaal, roedbeter, gulrot og noe greier. Dressing av appelsin og ingefaer. Det var veldig godt, men jeg begynte aa merke at jeg var sulten paa MAT! Naa var det noen som begynte aa faa hodepine, -ingen THE! Disse folka er ganske britiske!

SKAAL!


Saa var det paa tide med "kitchen medicine"! Vi lagde ansiktsskrubb av honning og sukker, ansiktsmaske av honning, gurkemeie og yoghurt og "toner" av sitron og noe greier... Ganske morsomt! -og huden var veldig myk og deilig etterpaa! Vi fikk ogsaa tips til gode skrubber til resten av kroppen og om hva vi kan putte i badevannet for ekstra luksus!

Her lager vi skrubb!
Her med gurkemeiemaske!

Etter litt pause (puh! Hard jobbing!) var det paa tide med kveldsyoga. Det var veldig rolig med masse strekking og avslapping. Deilig! Nydelig solnedgang fikk vi ogsaa. 
Til "supper" var det noe jeg ikke husker hva heter, men det ligna litt paa cous cous, og var laget av en eller annen kornsort. I tilleg var det en slags stuing av groennsaker. Deilig med noe varmt (selv om jeg ikke syntes det smakte fryktelig godt...)! Til dessert var det kuler laget av dadler og havre, rullet i kokos. Helt ok, selv om jeg ikke er saa fan av dadler.
Etter maten fikk jeg meg en anticellulit-skrub av ingefaer, salt og olje, og etter en god skrubb, la jeg meg i saltbad. Etterpaa var jeg heeeelt myk og glatt, og fryktelig toerst!

Ingen orket aa se film etter en saa lang dag, men jeg var crazy og satt oppe sammen med ei annen helt til 2115 og leste blader og drakk urtete!!!

Soendag morgen vaaknet jeg gryyyyytidlig (4-5) med vondt i halsen. Litt kjipt, men ikke saa ille at det ikke var deilig med litt morgenyoga igjen! Vi var alle sammen stoele i rompa, saa litt maa vi ha trent!

Deilig og rolig morgenyoga!

Etter fruktsalatfrokost (det kunne jeg faktisk venne meg til, tror jeg!), var det ikke mer opplegg. Bengt og ungene skulle komme og hente meg en gang etter 10 hadde vi avtalt. Jeg proevde aa ringe dem for aa hoere hvor langt de var kommet, men hadde ikke dekning. Prana ligger et stykke ut i bushen. 
Etter en stund ble det litt dekning, og Bengt ringte foer jeg rakk aa ringe. Det viste seg at de nesten hadde vaert der allerede, men hadde kjoert litt feil, og saa kjoert helt tilbake til hovedveien da han ikke fikk tak i meg paa telefon. UFF! De proevde igjen, og denne gangen kom de fram uten problemer.


De hadde kost seg hjemme ogsaa i helga! Fredag var Martin paa besoek, og det var mye lek med ball:





Dette er nok Harry Potter lek!
Loerdag var det karatetrening og saa besoek av Emily. De hadde ikke detox weekend, men koste seg med vafler og loerdagsgodt!
Tilbake til soendag: Bengt og ungene hadde lyst til aa ta en tur til Victoria Falls, og det var greit for meg. En god stund siden sist vi saa fossen!
-men fossen var nesten borte!!!

Victoria Falls???

Hvor er det blitt av vannet?

Et fint sted uansett!
Litt mer vann der borte i Zimbabwe!
Jeg begynte etterhvert aa foele meg litt sliten, svett og forkjoela, og ungene var sultne, saa vi dro til Zambezi Sun for aa lunsje. Ungene fikk bada litt ogsaa.

Samwinga-ungene skulle komme paa besoek, saa vi var hjemme til kl 15.

Fine Caspian!

Fine Ingfrid!

Fine Esther!
Fine Laika!
Noen av naboungene kom ogsaa, saa det var masse liv i hagen!
Helga blei avslutta med soendagskylling, og for min del en mars og et glass roedvin! Mmmmm!!!!!

Mandag var jeg ganske sylta forkjoela og holdt meg stort sett paa sofaen. Ikke det vaerste stedet man kan vaere en dag! -spesielt siden det faktisk var stroem saa jeg kunne se paa TV!

Paa kvelden var Viljar og Eirunn ute og lekte, og plutselig kom Eirunn inn tydelig rystet: hun hadde plutselig hatt en fresende kamelon paa handa! Hun ante ikke hvordan den hadde havnet der, men den hadde frest skikkelig og virket veldig sint. Skjoenner at det var ekkelt! Viljar fant den lille kamelonen:

Kamelon paa pinne! En baby?

Her flykter den inn i buskaset
Tirsdag foelte jeg meg allerede mye bedre og dro paa yoga. Dt var litt slitsomt, saerlig siden vi hadde hodet ned ganske mye saann at snoerret kunne renne rett ut! Snufs, snufs og atter snufs! Men det var deilig likevel. Naa er jeg stoel i armene!
Datalabben er ute av bruk for tida. De holder paa aa pusse opp biblioteket og bruker labben som lager. Ingen studenter faar komme inn. Da er det jo ikke saa veldig mye for oss aa holde paa med! Bengt styrer litt med aa faa paa plass skikkelig antivirus, og det tar litt tid. Jeg venter paa aa faa betalt hosting for web sida... Naa er sjekken skrevet ut og levert til banken, saa da tar det (skal det ta) et par dager foer pengene er tilgjengelige. Neste uke???

Jada-neida, -det var den uka!

AAh, maa bare nevne at naa har en av vaktene faktisk blitt angrepet av en elefant! Han kom rundt et hjoerne en kveld og gikk rett paa elefanten (de er utrulig stille!), som hadde en baby der og blei skikkelig sur. Naa ligger han paa sykehuset med store saar, men han er visst heldig og overlever!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar