søndag 10. juni 2012

Studentbesoek i bushen, unit projects og sports day paa Acacia

Aller foerst en liten oppdatering ang DALICE: datalabben er fremdeles stengt! Utrulig kjipt! Bengt tok kontakt med en dataekspert som bl.a. hjelper til med maskinene paa Acacia. Han foreslo et antivirus som vi kunne faa proeve gratis en mnd. Etter litt proeving og feiling, fant de en versjon som funka. Problemet naa er at ingen av oss som var med paa aa installere maskinene husker passordet til studentmaskinene! Det gikk litt fort i svingene... FOR NOE DRIT!!! Vi var kanskje litt for mange, og stolte litt for mye paa hverandre. Paa mandag drar baade Bengt og Mwando, som har vaert mest aktiv paa omraadet, ut paa monitoring. Det er ikke noe nytt ang betaling av hosting for hjemmesida jeg skal lage heller. Det kan jeg kanskje faa satt fart paa i uka som kommer. Sukk...
Eirunn koser seg i sola med Ingfrid sin Caspian:-)
Mandag morgen kl 0800 sto jeg klar utenfor accounts for aa hente ut penger til transport for aa dra paa monitoring. Jeg hadde faatt beskjed om at vi trengte to dager, for jeg hadde tre studenter jeg skulle observere. Avtalen var at jeg skulle moete Mr Sautu der, og saa skulle vi kjoere. Etter en stund kom han, og da Bengt spurte naar han regnet med aa vaere tilbake, sa han torsdag eller fredag!!!! Bengt steila og sa at han ventet meg hjem om en dag. Det var avtalen. Mr Sautu stammet litt, og sa at det sikkert kunne la seg gjoere. Madamen med pengene kom ogsaa etterhvert, og litt foer kl 10 la vi i veg.
Foerste stopp var bensinstasjonen. Vi maatte ha kvitering som vi skulle gi tilbake til accounts. Paa kviteringa skulle det staa registreringsnr paa min bil...?
Turen gikk greit, og litt over 12 var vi framme paa den foerste skolen i Choma der Mr Sautu hadde tre studenter. Det viste seg at en student var syk, og de to andre var ferdige med undervisninga for dagen. Vi avtalte at han skulle komme tilbake to dager seinere, og kjoerte inn til sentrum for aa kjoepe lunsj paa Spar.
Den skolen jeg skulle til, laa 40 min kjoering utenfor byen, saa jeg rakk heller ingen monitoring den dagen. Vi spiste lunsjen vaar, skravla litt og dro utover mot St Marks. Vi skulle bo i Guesthouse.


Stedet var litt slitent...


Rommet mitt. Jeg var litt glad for at jeg hadde med sovepose
Badet mitt. Jeg fikk varmt vann i en balje


Utsikten fra rommet var sjarmerende!

Etter ca en halvtime paa fin asfaltvei, tok vi av ut i bushen. Den humpete sandveien gikk forbi aakre og leirhytter med straatak. Barn og voksne ropte og hilste. De hadde noen smaa "butikker" innimellom der man kunne kjoepe cola og talktime (kontantkort) + sikkert litt andre smaatterier. Jeg forventet at skolen skulle vaere i samme stilen, men det viste seg at det laa et gammelt, stort misjonaersenter der ute! Saann her saa det ut:

Studenten "min" underviser 8.klasse i agric. Det handlet om plogen.

En annen student faar feed back fra Mr Sautu

Mr Sautus student underviser i Tonga. Jeg var egentlig satt opp til aa monitore den timen...

Administrasjonsbygg og hall

Kapellet

Her bor guttene. Jentene faar bare ettermiddagsskole og bor ikke paa skolen.

Gammel skole. De sliter med aa faa penger til aa pusse opp.

Her spiller de sjakk, bordtennis og volleyball om ettermiddagen

Det var et fint sted!
En dame som jobbet paa guesthouse kjoepte fersk fisk (bream) og groennsaker til oss, saa utpaa kvelden fikk vi stekt fisk med nshima og relish. Stroemmen hadde gaatt, og det var litt rart aa sitte i moerket med stearinlys aa spise med Mr Sautu... Takk til Haavard som har ordna iPad med filmer paa til meg!
Neste morgen begynte undervisninga kl 0740. Jeg syntes studenten min var flink! Litt foer 11 dro vi. Mr Sautu hadde gjort en avtale med to studenter paa Musaka Minor Seminary, som er en katolsk boarding skole for gutter. Han vil gjerne sende soennen sin dit neste aar! Vi kom 45 min for seint til avtalen, men det gikk greit likevel. Saann saa det ut der:

Min student sine elever studerer forskjellige typer gjoedsel


Alt var fint og i god stand. Kapellet

Spisesalen

Etterpaa kjoerte vi inn til byen og kjoepte lunsj paa spar igjen som vi spiste i bilen. Mr Sautu kjoerte meg helt tilbake til Livingstone, men foerst maatte vi fylle bensin. Paa kviteringa stod det at vi hadde fylt for 400000, men egentlig hadde vi bare fylt for 150000... Datoen viste 19.06. Aner ikke hvorfor eller om det er lov...
Det var godt aa komme hjem!
Paa ettermiddagen dro vi med familien til Fairmount hotel for aa spise. Der hadde vi ikke vaert foer, men vi kommer nok til aa dra dit igjen!


Denne perioden har Eirunn gjort prosjektet sitt paa skolen. Mrs Jodie sa at hvis de skulle gjoere det hjemme, ville alle komme med "perfekte" arbeider som egentlig var laget av moedrene. Resultatene var likevel imponerende!
Kart over norge laget av papp, papir, eggekartong og maling.

Eirunn sin powerpoint presentasjon og bok om Norge

Viljar gjorde research hjemme paa internet, fant bilder og informasjon, og limte paa en stor plakat. Litt nedtur at vi ikke fikk tak i fargeprinter... Det blei bra likevel!
Patrick Kayawe, en av vaare naermeste kolleger, er veldig ivrig paa at alle laererne skal laere seg aa bruke power point. Veldig mange har reine foredrag uten noen hjelpemidler. Her fra en power point samling denne uka.

Patrick forklarer. Legg merke til ansiktsuttrykkene!

Preschool damene er ogsaa i sving!

Til og med fungerende rektor, Mr Simpasa, deltok.


Fredag var det sportsdag paa Acacia. De hadde helseuke hele uka. Det var karateoppvisning, yogaoppvisning, "fun run" og til slutt var elevene i grupper og gikk fra stasjon til stasjon med forskjellige utfordringer.
Viljar viser kataen Se San (eller no')

Eirunn viser kataen Tak Yok Shodan (eller no')

Viljar i kamp mot Oscar.
Jeg maa bare fortelle litt om Oscar. Han gaar i Viljar sin klasse, og han er best i nesten ALT! - loeping, fotball, hockey, rockering, hoppetau, matte, engelsk, karate, sjakk (men Viljar har slaatt han!), rugby og unit (???). Han er visst ikke saerlig god i musikk og kan ikke gaa i spagaten. I tillegg er han snill og hyggelig, og proever aa hjelpe alle. Det er ekstra morsomt at han har noen foreldre som roeyker hele tida, og som ser ut som skikkelig slitne hippier! 
Yogagruppa med instruktoer Bev i spissen.

Alle fikk vaere med paa en del

Eirunn viser noe som jeg ikke vet hva heter... Jeg kan det ihvertfal IKKE!

Ingfrid viser spagat

Her faar alle vaere med paa solhilsen med Eirunn som instruktoer i midten
Etter yogaen, var det paa tide med "fun run". Alle fra 1.klasse og oppover maatte loepe 5 runder, som blir omtrent en mile. Ingfrid (som gaar i reception) kunne faa velge, og bestemte seg for aa loepe to runder. Foreldrene var inviterte til aa vaere med, og jeg meldte meg til aa loepe med Ingfrid. Trodde jeg... Plutselig var reception i gang, og alle foreldrene fikk beskjed om aa stille seg bakerst, bak de store ungene! ULP! Det tok ikke saa veldig lang tid foer storungene fikk starte, og saa foreldrene, men for en fart!!! Det var grusomt! Jeg tenkte jeg skulle ta igjen Ingfrid ganske kjapt, men jeg klarte det ikke paa to runder! Etter de to rundene venta hun ved maallinja, og jeg spurte om hun ikke ville ta en rolig runde med meg for min skyld, -vi skulle jo loepe sammen. Hun ble med, men det var ikke saerlig rolig! Jeg sleit med aa holde foelge! Hun tok like godt enda to runder til, og jeg maatte nesten bli med! PUH! Jeg satser paa at det sier mer om henne enn om meg...? Det var ihvertfall ikke noen andre paa hennes alder som klarte noe tilsvarende! Likevel, -jeg er nok den treigeste i familien. Igjen! Viljar kom foerst (i familien!), saa Bengt og Eirunn (foerst av alle jentene i sin klasse!), saa Ingfrid og saa til slutt jeg. Ja, ja. Det var ikke mange andre moedre som stilte opp!
Siste del av dagen var stasjoner. Her er noen av dem:
Ingfrid sparker ball

Oscar, Viljar og Eirunn loeper. Mr Gilbert hadde funnet en treningsmetode fra militaeret. Det kommer pip med kortere og kortere mellomrom, og den som ikke har klart aa komme seg i maal innen pipet, er ute.

Viljar klarte seg overraskende bra med rockeringen!

Eirunn rocket ogsaa bra!

Alle tre var fornoeyde med dagen!

En velfortjent kakebit til slutt!
Paa kvelden skulle vi til familien Gilbert for aa spise pizza og se aapninga av EM i fotball. Vi dro innom Olgas for aa kjoepe pizza, men da vi kom til Gilberts, hadde stroemmen gaatt! Det blei pizza, stearinlys og prat. Nesten hyttefoelelse! Helt greit for min del;-)
Loerdag skulle det egentlig vaere karateturnering. Det var av en eller annen grunn utsatt, saa da var det vanlig trening i stedet. Eirunn var sliten, og hadde ikke lyst. Greit nok. Det var hverken vann eller stroem hjemme hos oss, saa vi spiste English breakfast paa golfklubben mens Viljar var paa trening. Ikke dumt! Legg merke til at jeg har paa meg Bergans-ulljakka mi! Ganske kjoelig om morgenen, men rundt 12, blir det som regel godt og varmt.
Da vi kom hjem, var det fremdeles ikke hverken stroem eller vann, saa etter en liten stund hjemme, dro vi til ZigZag. Vi hadde ikke vaert der siden skytinga, saa det var litt rart. Pannekakene var gode, og plassen er fremdeles veldig hyggelig. En av servitoerene kunne fortelle at det var annonsert stroembrudd store deler av soendagen ogsaa. Da vi kom hjem, var stroem og vann tilbake, heldigvis, saa Bengt fikk stekt steika! Mmmm!
I morges forsvant stroemmen igjen. Eirunn og jeg gikk en liten morgentur, men ellers var det ikke saa mye aa gjoere hjemme. Vi dro til Zambesi Sun. Der har vi hatt en lang, fin dag, med lunsj, tur langs elva, staa-paa-hodet-trening og high tea (kakebuffet!) paa Royal Livingstone. Ikke saaaaa dumt med stroembrudd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar