mandag 25. juni 2012

Deilig helg!

Dette er verdens beste bananer, og de vokser i hagen vaar!!! De smaker nesten litt jordbaer!
 Natt til fredag vaaknet jeg av at Ingfrid ropte. Av og til klarer jeg aa rope tilbake og faa henne til aa komme inn til oss, men naa ga hun seg ikke. Jeg maatte ut av senga. Idet jeg gikk ut av doera paa rommet vaart, saa jeg en svart klump paa gulvet. Den var paa stoerrelse med en litt liten knytteneve. Jeg lurte paa hva det var, og da jeg saa naermere etter oppdaget jeg en liten hale og to smaa bein! Klumpen hadde hode og pels ogsaa! En mus? Den baade ligna og ligna ikke... Flaggermus? Jeg kunne ikke se noen vinger, men det saa likevel mer ut som en flaggermus enn en mus. Den roerte seg bare bittelitt, men var helt klart levende. Jeg hadde ikke saerlig lyst til at den skulle fly rett opp i ansiktet paa meg, saa jeg ropte paa Bengt, -min store, toeffe mann! Han henta ei boette og satte over den, og saa satt vi en stor, full shampoo flaske oppaa. Endelig kunne vi komme inn til Ingfrid. Hun hadde droemt at det var en skorpion i senga!
Neste morgen skulle jeg i chapel og Bengt skulle ta ungene paa skolen, og ingen tenkte paa aa ta flaggermusa ut! Stakkars Likando skvatt vel litt da hun saa at vi hadde fanget en flaggermus! Da jeg kom hjem til lunsj, kom Margareth bort og sa "there is a bat...???" De hadde lurt litt paa om vi hadde tenkt aa beholde den! Alt ble oppklart, og vi fikk oss en god latter!
Bananpalmer og papayatre i solnedgang!
Fredag hadde vi undervisning hele dagen. Eller, -skulle hatt...Midt under tea break, gikk stroemmen! Maskinene paa labben har fakrisk batterier, saa de klarer seg en stund uten stroem, men det visste ikke studentene. Heldigvis var det et kort stroembrudd, og etterhvert kom det en del studenter. Etter lunsj var vi klare til en ny oekt, men da fikk vi vite at alle studentene hadde gaatt for aa gjoere noe annet... Music, games and dances timen ble det heller ikke noe av. Ja, ja. Saann er det! Vi var klare for helg! 
Eirunn og maanen
 Loerdag er karatedag, men Eirunn har mista litt interessen. Viljar derimot oever seg hele tida! Jentene og jeg blei hjemme mens gutta dro paa golfklubben. Vi fikk ihvertfall bada hundene! De liker det ikke noe saerlig... Etterpaa laget vi risengrynsgroet! Det gaar helt fint med vanlig afrikansk middagsris! Vi syntes det passet perfekt paa St Hans aften!
Loerdagsgroet! Vi savnet god, norsk saft! -og spekemat!

Risengrynsgroet lagd paa Mongu ris

 Om kvelden lagde vi pizza, men det blei ikke noe baal paa oss.


Soendag var det ganske varmt, og vi hadde lyst paa is! Eirunn lagde seg is av granadilla saft i en kopp med en t-skje som pinne!


I tillegg bakte vi sjokoladekake og lagde rislapper av restene fra loerdagen. Skikkelig luksussoendag! Paa ettermiddagen kom Samwinga-ungene paa besoek. Veldig hyggelige og greie unger, og saa elsker de kakene/bollene vaare! Faren er Viljar sin laerer. Han skulle spille fotballkamp rett her nede paa college, saa han kom innom og fikk litt kake etterpaa.
Til tross for alle soetsakene vi hadde stappet i oss, hadde vi plass til kyllingmiddag om kvelden. Det blei veldig seint, og ungene var ikke vanskelige aa faa i seng etterpaa!

I dag er det mandag, og vi hadde gledet oss veldig til fam Bjoerklund skulle komme i dag! Skuffelsen var stor da vi fant ut at de ikke kommer foer i morgen pga forsinkelser og et mista fly! Naa gleder vi oss ihvertfall til i morgen, og til masse besoek framover!

Til slutt maa det nevnes at pappa/morfar/svigerfar har bursdag i dag: HURRA!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar