mandag 2. januar 2012

Begynner å forstå at vi er i Afrika!

Pappa spurte meg på telefonen en gang ganske rett etter at vi hadde kommet hit om det var veldig anderledes og fremmed her. Jeg svarte noe sånt som at det var det egentlig ikke, og at det minnet litt om Frankrike. Vel, -det er mer likt Provence om sommeren enn Tromsø om vinteren! Temperaturen er ganske lik, og når det regner, regner det litt på samme måte, men der stopper vel egentlig likheten.

Jeg har kjørt forbi markene ved skolen her mange ganger og sett folkene som jobber der med unger på ryggen og rumpa i været, men det er bare nå i det siste at det har gitt meg en oj-dette-er-Afrika-følelse! Det har vel vært litt uvirkelig med alle flodhestene, krokodillene og giraffene, og dagliglivet har ikke blitt dagligliv enda. Jordhusene med stråtak har jeg sett mange ganger på TV. Det går sakte opp for meg at det ikke er "på lat", som ungene ville sagt. Etter hvert som vi kommer mer inn i livet her, blir alt mer kjent og mer fremmed samtidig, -eller, -vi oppdager mer og mer hvor forskjellig ting faktisk er...?

Nå når jeg skriver dette, sitter jeg på et hotelrom i Lusaka. Vi måtte ta buss i nesten 6t for å komme hit, og regner med å måtte bli 2-3 netter. Grunnen er at vi må levere søknad om arbeidstillatelse. Hele familien + Patrick og Moono (?) er med. Vi har brukt masse tid både i Tromsø og i Livingstone på å forberede CV-er og MANGE andre papirer og brev. Likevel er det langt fra sikkert at alt går i orden uten videre.

Etter et besøk på ambassaden i morgen, må vi først ta ut penger i en minibank, så må vi til bank of china for å sette dem inn til Immigration, og så kan vi gå til Immigration office. Vi er spente! This is Africa!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar