torsdag 22. desember 2011

5-års feiring på Royal Livingstone Golf Club

En glad 5-åring får gaver på senga!

Vi andre fire listet oss rundt og ordnet bursdagskort, sjokoladekjeks og flagg! Jeg tror Ingfrid syntes det var en fin start på dagen!
Etter gaver og litt frokost, måtte Bengt og jeg en liten tur på jobb. Her er bursdagsbarnet i sine nye klær sammen med storesøster:
På jobb var det ikke noe nett, så vi fant ut at det var like greit at bare Bengt blei igjen på jobb mens jeg tok med ungene videre. Eirunn måtte innom tannlegen! Husker ikke om jeg har skrevet om det før, men hun hadde vondt i tannkjøttet forrige uke, så til slutt dro vi til en tannlege som Tove anbefalte. Eirunn var litt nervøs, men han var veldig hyggelig og grei, og sa at hun hadde fått en infeksjon i et lite kutt. 5 dager med antibiotika skulle gjøre susen. Det stemte! Mulig det hadde gått over av seg selv også, men hvordan kan jeg vite det? Han ba oss komme tilbake mandag eller tirsdag, så da dro vi innom. Han sa at alt så fint ut, og vi betalte ingenting!!! Ikke første gangen heller! Veldig uventa...
Neste punkt på programmet var jeg ganske spent på, -kake- og bollebaking! Planen var å bake en sjokoladekake i langpanne, men fordelt på to småformer, mens bolledeigen hevet. Etterpå skulle bollene steikes i den samme forma. Melet her her litt anderledes enn hjemme, men jeg hadde bakt kanelboller før her, så jeg visste at jeg måtte ha deigen mer klissete enn vanlig før heving, for den tørker liksom litt inn... Deigen så bra ut, men det viste seg at jeg måtte ha mer av både mel, sukker og egg til kaka. Jeg hei meg i bilen, og fikk ordnet det ganske fort. Å røre sammen sjokoladekakerøre går jo vanligvis ganske fort, men tok noen minutter ekstra når jeg måtte piske eggedosis for hånd... Puh! Ganske svett og varm etterhvert! Jeg fikk ca halvparten av røra i formen og satte den inn. Enten er formen mindre enn halvparten av en vanlig langpanne, eller så gjorde melet eller bakepulveret at kaka hevet seg mye mer enn vanlig... Røre utover halve bunnen i ovnen! Og i tillegg var ikke ovnsdøra i nærheten av tett, så den ene sida blei ikke ordentlig stekt. Etter en stund tok jeg kaka ut, skrapte bunnen av ovnen, og satte kaka inn igjen andre veien. Utrolig nok så det ut til å gå ganske bra!
Mens kaka stekte, hadde jeg rullet ut kanelbollene, og de var nå klare til å settes inn. Jeg ga opp å steike resten av kakerøra... Først måtte jeg bare få kaka ut av forma. Det ville ikke kaka! Da var det bare å tusle inn til naboen for å be om hjelp! Hun hadde to små former, men de var ikke små nok til å gå inn i ovnen samtidig. Jeg måtte steke 8 boller om gangen, og jeg hadde 41stk... Jammen bra at det ikke var nett på jobb, og at tannlegetimen gikk fort! Jeg regnet ut at når siste brett var ferdig, ville det være 1t igjen til å handle snacks, sweets og papptalerkner før gjestene kom. Litt høy puls, men det gikk bra! Bengt måtte ta en drosje hjem, så han tok seg av badetøypakking og skifting mens jeg fikk laget sjokoladekrem til kaka og tatt en dusj.
15 min før gjestene skulle komme var vi på plass. Det var jeg ganske fornøyd med! Vi visste ikke helt hvor mange som ville komme, men jeg tror det dukket opp ca 13 unger pluss en god del foreldre! En del av dem var fra Ingfrids klasse, noen hadde med seg søsken, og noen var bare andre kjente (mer eller mindre...).

Ingfrid skriver: det var veldig god kake og gode boller. Vi bada masse og kosa oss. Her er bilder:
Ingfrid og klassekamerat Josh

Like ved siden av bassenget var det lekeplass. Den var også i bruk!
Ingfrid var stolt av å være den eneste fra sin klasse som ikke brukte baderinger!


Etter at festen var over, kom Tove og Aksel med bilen. Tove hadde med seg en stooor gave! Det viste seg å være et tomannstelt! Ingfrid syntes det var kjempestas å ha sitt eget telt, og er nå sjef for klubben "Den grønne hånd" som holder til i teltet.

1 kommentar:

  1. Hei folkens, og godt nyttår.

    Kos dere masse, og fint om dere kan sende adressen deres på epost eller legge den ut på bloggen. Vi har veeldig lyst til å sende en liten nyttårshilsen i posten.

    Kos dere

    Oddrun

    SvarSlett