lørdag 17. desember 2011

Den store julekonserten!

Her er en kameleon! Den var på vei over veien, og gikk fra knallgrønn til gråbrun mens jeg så på! Stilig!

Det har bare vært en dag at Ingfrid ikke har grått når jeg har gått fra henne på skolen, men hun har virket veldig glad og fornøyd når jeg har kommet tilbake! En dag spionerte jeg litt, og da så jeg at hun tulla og lekte med de andre jentene. Det er trist å gå fra henne, men jeg er ikke egentlig særlig bekymret.



Teabreak

Jeg må bare skrive litt om teabreak! Hver dag på jobb samles alle ansatte til te og en hvetebolle og/eller et hardkokt egg. Dette er et møte som er obligatorisk for alle (tror jeg...), og det er ingen grenser for hva slags temaer som kan taes opp:
-lønninger
-elefantinvasjoner
-kollegaen som er alkoholiker og har tuberkolose, og som nekter å slutte å røyke og drikke
-problemer med tredjeårsstudenter som er ferdige, men som ikke har penger til å reise hjem, og derfor okkuperer studenthyblene

Og så er det fasinerende at rektor hver dag kommer med en slags moralpreken! Hun har tatt opp temaer som:
-ikke spis for mye salt, sukker og fett
-ikke gå med bukse eller korte skjørt hvis du er dame, og send studenter hjem hvis de gjør det
-ikke ha kjæreste hvis du er gift
-alle må lære å "forgive and forget", men det gjelder ikke rektor!

Disse tingene blir tatt opp på en seriøs, men ikke veldig streng måte. Det er helt lov å le litt, men det er ikke noe tull!


Tilbake til torsdag!

Om morgenen fikk vi telefon fra Ole, som vi ble kjent med på forberedelseskurst på Hadelan. Han og familien hadde kommet til Livingstone! Vi avtalte å møtes for en kort lønsj på Chanters lodge, der de bodde. Da jeg kom for å hente ungene på skolen, møtte jeg en blei, svett og pjusken Eirunn som kom ut fra jentedoen. Hun var ikke i form, men sa det hadde hjulpet bittelitt å gå på do. Vi ble jo litt redd for at hun ikke kunne være med på julekonserten, så vi bestemte at hun og jeg skulle dra hjem mens de andre dro på Chanters. Det passet meg egentlig fint å dra hjem, for jeg måtte lage noe bacon crisp puff roll.. ett-eller -annet, som skulle tas med på konserten. Jeg visste ikke hvordan de skulle se ut en gang! men her er resultatet:
De smakte godt også!
Eirunn kom seg ganske kjapt, og kl 1730 dro vi til konserten.

På skoleområdet var det masse folk! Alle hadde tatt med mat eller snacks, og de solgte goody-bags, brus, øl og vesker(!). Eirunn og Viljar hadde på seg det de skulle, men Ingfrid måtte skifte. Det var mange spente barn! De har jo øvd på dette lenge, og brukt mye tid på å dekorere og ordne i spiserommet.
Etter barnehageavdelinga, var det Recepsion class:
De hadde øvd på et skuespill om den ekte St Nicolas fra Tyrkia. Ingfrid skulle være en av søstrene som fikk gaver fra den snille Nicolas. På tross av bråkete høljeregn og leende og snakkende foreldre (ganske frekt?!), gjorde de en strålende innsats! Ingfrid hadde en egen liten replikk på engelsk!
Ingfrid er foresten den aller høyeste i klassen sin!
Her avslutter de opptredenen med jinglebells
Etter 1.-2. klasse sitt musikalske innslag, skulle Eirunn sin klasse til pers

Her er Eirunn og Danny i full sving med å danse kalinka til stor jubel og trampeklapp! De hadde øvd inn et skuespill om en russisk snill dame eller noe... Vanskelig å høre alt de sa i regnet og praten! Eirunn hadde en lang replikk som hun framførte feilfritt!

Eirunn er nr to fra høyre, sittende på gulvet.

Så var det Viljar sin klasse. De hadde øvd inn en slags tysk, moderne versjon av juleevangeliet, tror jeg... Viljar var med i koret som sang en tysk julesang, og han står bak, helt til venstre.


Til slutt sang hele skolekoret en rørende sang om å være en liten del av verden, og noen julesanger.
Etterpå var det loddtrekning (vi vant kurv med engelske julefruktkaker, kjeks og hvitvin!), mat og drikke, og så dro vi hjem. Ganske slitne, men veldig fornøyde!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar