tirsdag 6. desember 2011

Første "utflukt" nesten aleine

Søndagen blei ikke helt som planlagt. Bengt var ikke helt i form, så vi holdt oss stort sett rundt huset. Ungene var strålende fornøyde med det! De lekte med jentene i det andre huset, badet masse og så Alice i eventyrland med sin mor midt på dagen!
Etterhvert kom vi på at vi måtte ha både middagsmat og nistemat til neste dag! Bengt var ikke veldig klar for bytur, så jeg tok med meg Ingfrid som moralsk støtte, og gikk ut på veien for å finne en taxi som kunne ta oss til "shoprite", som er den store butikken. Det er når jeg går langs veiene her at jeg tenker mest på at jeg er i Afrika! Minimalt med asfalt og mye rød og ofte våt sand. Søppel ligger strødd mange steder, men likevel lukter det ofte ganske godt! Det må være de fantastiske, kjempestore trærne med masse blomster på! De minner litt om noen busker vi ser mye av i Frankrike med røde eller orange blomster og noen slags belger som henger ned, bare at disse altså er kjempestore, og belgene ser ut som sabelslirer eller noe:-)Zambierne er veldig hyggelige, men de er ikke vant til å se "muzungus"(hvite) gående langs veien! De hilser, peker og ler, men ikke på en kjip måte, bare litt rar... Litt som vi opplevde da vi var i Kina med orkesteret, faktisk, bare at her kommer de av og til bort for å slå følge og ta en prat! Vi slapp heldigvis å gå langt i varmen, og taxisjåføren tok oss dit
vi ville.
Middag var greit å få tak i, men skolemat...??? De har lite brød her, men jeg kjøpte noe
ganske hardt, loffaktig, litt honning og bringebærsyltetøy. Frukt er det heldigvis mye av:-)
Osten er ganske dyr og ikke særlig god, og kjøttpålegg...ikke så fristende med tanke på alle
strømbruddene. Ellers ble det, overraskende nok, en helt vanlig handletur, så jeg var ganske fornøyd da vi kom hjem og alt hadde gått greit:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar